PAC växer i e-handel med kundnära utveckling


- Du måste ha kunderna med dig när du satsar på e-handel. Du ska till och med tänka åt dem, säger Mats Nyström it-chef på Pac i Örebro (bilden), en av landets stora leverantörer av förpackningar till framförallt restaurang och hotell.
- Det samma gäller de it-leverantörer du har runt dig. De ska vara bra bollplank och tänka åt dig som beställare, det gör CITK.
- Vi hade tanken om e-handel uppe redan i slutet på 90-talet men faktum är att jag bromsade de första åren, säger Mats. Vi hittade inga bra lösningar för hur vi skulle organisera det internt. För det är rätt mycket jobb med att hålla sajten uppdaterad och hänga med i utvecklingen. Så därför blir e-handel snabbt en organisationsfråga, menar Mats.


- Vi startade runt år 2000 i liten skala och nu kan vi konstatera att 40% av omsättningen kommer från webbordrar. Men utan en heltidsanställd som bara arbetar med webbshopen och kampanjer medmera så skulle det inte vara möjligt att hålla den uppdaterad och levande i dag.


Integrationer i fokus

- Nu vill våra stora kunder beställa varor från sina interna system, så CITK hjälper oss med den typen av integrationer, mot exempelvis portaler som Millum eller Visma Proceedo. Det är de små och medelstora kunderna som i första hand köper direkt på vår webbplats.

För många företag innebär e-handel en stor omvälvning men så har det inte blivit för Pac.
- Vi har jobbat successivt och hela tiden lyssnat på våra kunder vad de vill ha. Det har gjort att både vi och kunderna har mognat in i e-handeln och det har inte blivit några påfrestningar på organisationen, menar Mats.


E-handel en förtroendefråga

Pac har 28 säljare ute på fältet. Men e-handeln gör inte säljarens jobb. Det är en kanal att beställa ifrån när vi har en kundrelation. Det ska mycket till att en restaurang byter leverantör bara för att de råkar hitta oss på webben. Även e-handel är en förtroendefråga, menar Mats.
- Våra säljare gör grundjobbet med att få in kunden i vår e-handel och sedan jobbar de med att utveckla kunden istället för att bara ta order.
Det är enkelheten för kunden som är hela poängen och om det ska bli enkelt så måste man tänka åt kunden, menar Mats och ger ett exempel:
- Om kunden o a brukar beställa sopsäckar då ska det ligga med i kundens inloggning så de inte glömmer bort det. Och har vi en kampanj som kunden passar in på så ska den finnas med. Annars missar du hela merförsäljningsracet som var en av fördelarna med telefonorder.


Halv miljard i omsättning

Pac startade 1973 och genom åren har det blivit alltifrån skokartonger till matför­ packningar. Idag beskriver man Pac bättre som en fullsortimentsgrossist inom förpackningar med kundunika lösningar.
Med 80 anställda når de snart en halv miljard i omsättning och på den resan har konsulterna på CITK varit bollplank och teknisk leverantör.
 Måndag betyder febril aktivitet på lagret. Här plockas hundratals ordar varje dag som skeppas till någon av Pac:s 3500 kunder i landet


Hur man väljer system

- De färdiga plattformarna hade blivit dyrare för oss, det är jag ganska säker på. Jag tror på egenutvecklade system för att kunna jobba snabbt. Därför valde vi bort Navisions e-handelsmodul. Det system vi har byggt tillsammans med CITK tycker jag är ett bra exempel där man jobbar fram en unik lösning på en grund som leverantören tillhandahåller. Vi har kopplingar till vårt a ärssystem Navision och står inför många viktiga integrationer framöver. Då måste man ha  exibla system och en it-leverantör som är långsiktig och erfaren, säger Mats Nyström.
- Vi är inte unika på något sätt och att då kunna dra nytta av CITK:s erfarenheter från andra projekt är något jag värdesätter.


Framtiden då?

- Vi kommer självklart att växa i omsättning i e-handel. Idag har vi 40% i den kanalen. Men som vi ser på det så är det bara ett annat sätt att beställa. Utmaningen kommer nog på gränssnittssidan om några år då ägarna till restaurangerna tillhör smartphone-generationen. Då måste vi tänka ännu mer åt våra kunder, avslutar Mats.


Vi frågar Mats om hans fem bästa e-handelstips:

  1. Affärssystemet är alltid hjärtat för order och leverans. Se till att webb­ systemet skickar minsta möjliga data till affärssystemet så blir det lätt och  exibelt. Vi skickar kund- och artikelnummer, antal och dag för leverans. Det räcker, resten klär vi på från affärssystemet.
     
  2. Kasta dig inte över en färdig paket­ lösning för e­handel. Analysera mer vad du behöver och hur  exibel du behöver vara.
     
  3. Börja i liten skala, prata med dina kunder vad de behöver för att kunna köpa. Det är inte bra om kunden behöver mer artikeldataän du har presterat, då gör du det svårt för kunden att fatta köpbeslut.
     
  4. Se till att du har interna resurser. En e­handel som ska få betydelse i verksamheten är inget du sköter med vänster hand.
     
  5. Tänk åt kunden. Om de ofta köper en viss vara, visa alltid den i varu­ korgen som frekventa varor så kun­ den inte missar sina vanligaste köp. Då slipper du sena kompletteringar över telefonen och irritation hos kunden.

      

Copyright © CITK IT Konsult AB 2019 All Rights Reserved.   


CMS Verktyg NET, ingår i CITK Tools
 CMS Verktyg NET, ingår i CITK Tools